20 Ekim 2016

Yeni Medya Mı Geleneksel Medya Mı?

Yeni medya bilgisayarların işlem gücü olmadan oluşturulamayacak veya kullanılamayacak olan ortamlara denir. Genellikle dijital olup, kullanıcısına veya hedef kitlesine etkileşim olanağı sağlar.
Medya ise; yığınlarla iletişimi sağlayan radyo, televizyon, gazete ve dergiler gibi basın yayın organlarının tümünü kapsayan ortak ad, kitle iletişim araçları vs.

Evet, bu bilgileri viki den aldıktan sonra devam ediyorum dostlar. şu an karşınızda bu ikisi için çok özel bir kapışma hazırladım. yeni dünyaya açılan bir medyadan bahsediyoruz. evlerimize ilginç bağlantı sesiyle ulaşan internet ile aramıza katılan yeni medya hayatımızda artık çok farklı bir yerde. bazı insanların yaşama sebepleri bile diyebilirim. özellikle etkileşimin bolca olduğu ve artık katılımcı bir profil çizdiği için vazgeçilmez bir hal aldı. 

yeni medyanın en büyük özelliği elbette interaktif yani etkileşimli olması olsa gerek. insanlar artık sadece okuyucu değil, aynı zamanda yorumcu, bazen de o paylaşımı oluşturan konumunda olduğundan geleneksel medyadan keskin çizgilerle ayrışıyor.

gelelim günümüzün geleneksel medyasına. hep yakındığım durumdan tekrar yakınmadan edemeyeceğim. şu an okuduğumuz dergilerde, gazetelerde ve televizyonda onun bunun tanıdığı yer aldığından yeterince aptal programlara, haberlere ve reklamlara maruz kalıyoruz. düşünülmemiş, para kazanmak için yapılan paylaşımlar söz konusu. eğitici yanı olmayan, aksine insanları uyuşturucu ve belli fikirlere yönlendirici etkisi olan paylaşımlar hayatımız için yeterince can sıkıcı. eşik bekçisi denen insanların yönettiği haberler ve programlar hep birbirini tamamlayacak ve aynılaştırılmış tektipleşmiş insana dönüştürme yönünde.

peki tüm içeriğine müdahale edebildiğimiz yeni medyayı doğru mu kullanıyoruz? tabi ki hayır! yine geleneksel medyanın yönlendirmelerinin etkisinde kalarak, tamamen tüketim toplumu olduğumuzu göstermenin bir ayrıcalık olduğuna inanarak, saçma sapan paylaşımlar yapıyoruz. fakat gelin görün ki haber alma konusunda yeni medyaya daha çok güveniyorum.

geçen gün bir gazete aldım. okuyamadım. çünkü oradaki haberleri zaten dün gece internette okumuştum. bunca hayat akışının içinde basılı bir medyanın bizleri takip etmesi olanaksız. Flaş haberlerle durmadan tekrar yazılı basın çıkmayacağına göre ve tv de gösterilme sıklıkları belli olduğundan; oldukça geride kalıyor. gerek twitter dan gerekse facebooktan veya haber sitelerinden oldukça hızlı bir biçimde haberi alıyorsunuz. 

yani kısacası yeni medya hem hızlı, hem etkileşimli, hem de güvenilir bir kaynak. fakat gelin görün ki; bu konuda ufak bir araştırma yapmıştım. ülkemiz için önümüzdeki en az 10 yıl kadar süreyle yeni medya kullanımının tam olarak herkesi kapsaması imkansız. bırakın interneti, suyun gidemediği evler var hala. suyun giremediği evde gazete okunur mu? pek sanmıyorum fakat yine de kahvehanelerde basılı gazetelere maruz kalıyorlar. medya deyince içine televizyon da girdiğinden tv üzerinden haber alma isteklerini karşılıyorlar ki; televizyonların hali ortada. gazeteden çok daha vahim haldeler maalesef.

şimdilik bizler için hayal olsa da umarım yeni medya doğru kullanılmayı öğrenilir ve geleneksel medyayı çok geride bırakır. zira medya bunca salağın elindeyken, insanlar da medyaya bu kadar maruz kalıyorken; bunca insanın ahmakça davranması kaçınılmaz bir gerçek.

14 yorum:

  1. Ülkemizin en prestijli yerli markaları arasında TV üreticileri başlarda, hatta bu markalar uluslararası alanda rekabet bile ediyorlarmış, diyeceğim o ki, millet TV aygıtını seviyore, dizi sektörümüz dünyada ikinci imiş ABD'nin ardından, KİA'nın arasından TV aygıtını her zaman favori görmeliyiz, çünkü su girmeyen eve TV aygıtı girmiş olabilir, yazılı KİA'ı ise aynen dediğin gibi zamanın çok gerisinde, istihdam oluştursa bile yine de anı yaşayamıyor, hep gerilerden takip ediyor hayatı...Fal bile bakanları var...(:

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kia görünce bi şaşırdım. bir halkla ilişkilerci ile mi karşılaştım dedim açıkçası :D
      tv den nefret eden biri olarak benim favorim pc diyebilirim. :)

      Sil
    2. Gazetecilik okumuştum vakt'i zamanında Konya'da, kitle iletişim araçları tabirini bende sevmiştim, KİA kavramı iletişimcilerin favori anlatım ifadesidir ya da şifre, parola diyelim...(:
      Sen hiç TV izlemiyor musun acep?

      Sil
    3. vaay bi iletişim fakültesi mezunu, bi iletişim fakültesi mezununu gördüğünde kalemini saklarmış. o halde ben kalemimi saklayayım :))

      evet, hiç izlemiyorum. evde bir televizyon var ama misafirden misafire açılır. aslında ben açılması taraftarı değilim ama mutlaka izleyecek bir dizileri oluyor.

      Sil
    4. TV izlememek...o.O...Demek ki çeyrek asırlık hayata sığdırılan başarıların sırrı...Tebrik ederim...(:

      Sil
  2. Anlık gelişen haberlere geleneksel medyadan ulaşmak çok zor. Geleneksel medyada son dakika haberleri olmadıktan sonra gün boyu aynı haberler döner durur. Ama yeni medya da gelişen olaylar da sahte haberlerin kolay bir şekilde yayılması çok kolay oluyor. İkisininde artıları ve eksileri var. Ben şahsen geleneksel medyadan ziyade yeni medyayı tercih ediyorum.

    YanıtlaSil
  3. Ya direk birini seçip diğerini diğer tarafa atamayız.İkisi de çok yararlı şeyleri var ama hangisi daha çok tat veriyordu sorarsan geleneksel şeyleri daha çok özlüyor insan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ya ben gelenekselci değilim son günlerde. geleneksel medyayı iletişim konusunda bilgili insanlar yönetseydi belki öyle olabilirdim ama maalesef öyle değil :(

      Sil
  4. Efendim,

    Yeni medyanın hızı ve interaktifliği konusunda haklısınız.
    Dediğiniz gibi umarız yeni medya doğru şekilde kullanılabilir ileride :)

    YanıtlaSil
  5. her zamanki gibi güzel bir düşünce senden :)

    YanıtlaSil
  6. Değişimin kaçınılmaz olduğu bir çağdayız. Medyanın bu değişimi gerçekten gerekli ve bir o kadar da tehlikeli. Artık onun aracılığıyla insanlar anında yönetilebiliyor. Doğru yönetim oldukça sıkıntı yok fakat tüketiciliği aşılayan merkezli bir yönetim zararlar doğuruyor ne yazık ki..

    YanıtlaSil
  7. son yazımı bi gör olar mıııı :)

    YanıtlaSil

Bi sesin çıksın..