23 Haziran 2017

Beni Sevmek Zorunda Değilsin fakat Saygı Duymak Zorundasın!


İnsan olarak en büyük hatamızdan birisi bu olsa gerek: saygısızlık.. Attığım başlık bile ne kadar saygısız ve zorundalık içerici bir durum değil mi? Çünkü bize hep böyle öğretildi. Eğer istediğin bir şey olmazsa, zorla gider alırsın. Tahammülsüzlük de cabası..

Şu mübarek günlerde bir sürü olay yaşadık tahammülsüzlük ile ilgili.. Herkes anlattı bir şeyler. En son ramazan ayında yemek yiyen insanların kişiliksizliğinden ve saygısızlığından bahsedildi. Ramazan ayı boyunca oruç tutmuş bir insan olarak söylemeliyim ki; birisi karşımda hapur hupur yemek yese, zerre umrumda olmuyor. Saygısızlık olarak da algılamıyorum açıkçası. Birisi bir hindu nun önünde inek eti yemek gibi bir benzetme yaptı. Mantıklı gelmiş olsa da, yemek yemek zaruri bir ihtiyaç sonuçta. Yani hindu olmazsın, o adamlara saygısızlık olmasın diye inek eti yemezsin başka bir şey yersin. Fakat oruç tutmak böyle bir şey değil. Öncelikle işin içinde Allah rızası var.. Allah rızası ve nefsi terbiye etmek için yemek yememek ve herhangi bir içeceği tüketmemek var. Sen inançlı olabilirsin, Allah rızası için orucunu da tutabilirsin. Fakat inancı olmayan, olan veya tutmak istemeyen, tutamayan insanlara yemek yedikleri için saldıramazsın. Eğer saldırırsan bu işin sonu hiç de güzel yerlere gitmez. Sen bugün oruç tutmuyor diye o adama saldırırsın, yarın öbür gün o adam da sana oruç tutuyorsun diye saldırır.

Tahammül böyle bir şey işte. Saygısızlığın en büyük dostu son günlerde tahammülsüzlük olsa gerek. Karşımızdaki insanlara tahamül edemiyoruz. Evet saygı duymalı, saygı duyup yemeğini gözümüze soka soka yemese belki daha iyi hissedeceğiz kendimizi. Fakat oruç müessesi kendimizi iyi hissedelim diye yapılan bir eylem değil kesinlikle. Kendi sınırını zorlamak, nefsini aç bırakmak, açlıkla vücudunu terbiye ederken aynı zamanda beynini de terbiye etmek. Allah korkusunu iliklerine kadar hissetmek ve bu orucu bozmamaya çalışmak. Hani bunca güzel şeyi kendine yapıyorken, karşında birisi yemek yemiş içmiş sana ne? Senin derdin seninle zaten.. Kendi kendinle olan bir hususta başkasına saldırmanın alemi ne?

Birbirimize saygı duymayı öğrenmeliyiz. Toplumsal yaşamın en önemli kriterlerinden bir tanesi bu. Bir de tahamülümüz artsın lütfen. Yemek mi yiyor? Yesin. Bazen sofraya en sevdiğim yemekleri koyup iftar vakti gelmeden 20 dakika önce oturuyorum. Ve yemiyorum. Allah rızası var işin ucunda. Kendi kendime şaşırıyorum. Normalde olsa saniyesinde ayı gibi yiyip bitireceğim yemeklere bakıyorum, bakıyorum ve benim için hiç bir şey ifade etmiyorlar. İftar vakti gelip de yediğimde de aynı duyguyu yaşıyorum. Yemeğin sadece karın doyurma amacı olduğunu anlıyorum o an. Aslında oruçtan çıkaracak türlü derslerimiz varken, bize ne komşu kadının balkona kurduğu kahvaltı sofrasından? Kursun, yesin afiyetle. Gelip ağzınıza sokmaya çalışmadıkça, lütfen saygı duyun etrafınızdakilere. Ve oruç tutmayan kardeşlerim; aynı saygı ve özenliliği sizden de bekliyorum. İnancı olmayanlar varsa aranızda sizler de inançlı kardeşlerin inançlarına saygılı olun. Hadi hep birlikte tahamül seviyemizi arttırıp, birbirimizle iyi geçinmeye bakalım şu iki günlük dünya da.

20 yorum:

  1. Ben anlamıyorum ki nasıl oruç tutuyorlar da böyle saldırı modunda oluyorlar. Bu kadar duyarlı insanlarsa geri kalan on bir ayda da dışarda yememeleri lâzım,birilerinin canı çekmiyor mu onlar yerken acaba.

    Kırk yıldır oruç tutarım, kimsenin yediğiyle bir ilgim olmadı, zaten çoluk çocuğa karıştıktan sonra ha babam yemek hazırlayıp yedirip duruyoruz, ne olacak o zaman :)

    (Yalnız şu kırk yıldır oruç tutuyorum kısmı sarstı beni biraz, olmuş mu o kadar yav :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 40 yıl değildir o ya, size öyle gelmiştir Handan :) açıkçası benim yataktan kalkmaya halim kalmıyor, ben de şaşırıyorum sinirlenecek enerjiyi nasıl bulduklarına :))

      Sil
  2. Bir şeyi kendiniz için yaptığınızda başkalarının ne dediğine çok da takılmıyorsunuz. Sanırım bu tahammülsüzlüğün altında "zorunlu olarak" yapma var. Çünkü oruç tutmanın anlamı nefsine hakim olmak, başkasının nefsini kesmek değil.

    Çok güzel yazmışsın ve çoğu kişinin de duygularına tercüman olmuşsun. Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yorumunuz için ben teşekkür ederim :) kesinlikle haklısınız, önemli olan bir şeyi kendi istediğiniz için yapmak :)

      Sil
  3. er koyun kendi bacagindan asilir diye bi laf vardir :)

    YanıtlaSil
  4. Altına imzamı atabileceğim bir yazı olmuş. İnsan zorunlu olarak yapmadığı bir şeyler için tahammülsüzlük göstermez. Demek çoğu insan zorunlu olara görüyor orucu. Aslında böyle görmemeleri gerekir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlikle öyle düşünüyor, yorumunuz için teşekkür ediyorum :)

      Sil
  5. Çok güzel bir yazı olmuş. Tebrik ederim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yorumun için ben teşekkür ederim Zeugma :)

      Sil
  6. Oruçtaki tahammülsüzlük dinin direği olan vakit namazlarında neden görülmez, anlamadım hiç?
    Cuma namazlarına duyulan ehemmiyet vakit namazlarında neden olmaz ki?
    Dövmesi olanların abdesti kabul olmaz iken, o yüzden boy abdestleri geçersiz iken, cenabetlikten necisliğe nirvanalaşmış iken ve toplumda bu kadar dövmeli müslüman var iken oruç konusundaki bu tahammülsüzlük ilim eksikliğinden mi ileri gelir ki?
    Dr. Oetker'den sorular...:)

    Yine şahane yazmışsınız Hoca'M, Ramazan Bayramın mübarek olsun...(:

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sizlerin de ramazan bayramı mübarek olsun. geçen gün namaz hakkındaki sorunun aynısını sordum arkadaşlara.. fakat kimseden mantıklı bir yanıt alamadım. çünkü hepsi oruç tutuyor, namaz kılmıyordu :) sorun biz büyük ihtimal

      Sil
  7. Demek ki oruç ve Cuma namazı ve dahi teravih namazı kolay, Peygamberimiz Hz. Muhammed Sallallahu Aleyhi ve' Sellem Efendimiz'in gözünün nuru beş vakit namaz zor.../:
    Yunus Emre bu konuda;
    "İlim ilim bilmektir,
    İlim kendini bilmektir.
    Sen kendini bilmezsen,
    Bu nice okumaktır..."

    şeklinde seslenir dövmeli mü'minlere ve tahammülsüz herkese...
    O hâlde iyicene özümsenmiş, idrâk edilmiş ilim şart...
    Bayram mesajı için teşekkürler Hoca'M...(:

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. o ilmi bir şekilde edinebilmek dileğiyle diyorum o halde :)

      Sil
  8. Merhabalar.
    Kaleme aldığınız yazınızda birbirlerinin inanç, özgürlük ve yaşama biçimlerine saygı göstermeyen ve tahammülsüzlük gösteren insanları eleştiren duygu ve düşüncelerinize aynen katılıyor ve destekliyorum. Çok beğendiğim yazınızı, bizlerle paylaşan Kaleminize ve yüreğinize sağlık ve mutluluklar dilerim.

    Yaklaşmakta olan mübarek Ramazan Bayramınızı en içten dileklerimle kutlar; tüm sevdikleriniz ve sevenlerinizle birlikte sağlıklı, huzurlu ve mutlu bir bayram geçirmenizi Cenab-ı Allah'tan niyaz ederim.
    Selam ve dualarımla birlikte en GÜZEL'e emanet olun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabalar, asıl değerli yorumunuz için ben teşekkür ederim. Sizlerin ve ailenizin de bayramı mübarek olsun. :)

      Sil
  9. Yemek yedi diye dövülenler...
    Sigara içti diye hastanelik olanlar...
    İsabetli bir yazı olmuş, efendim, kaleminize sağlık!..

    YanıtlaSil
  10. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil

Bi sesin çıksın..